Select Page

walik

14/11 – 21/12
Ons – Søn: 12 – 18
Vernissage:
Fredag 14/11: 18.00
 

Til sin første separatutstilling i Norge har kunstneren Walid Sadek utviklet en ny stedsspesifikk installasjon titulert Inside, Mourning in the Presence of the Corpse. Verket er en del av kunstnerens pågående utforskning av en poetikk for sosial erfaring styrt av omstendighetene rundt forlengelsen av borgerkrig. Dette bygger videre på et prosjekt påbegynt i 2007, der Sadek så nærmere på et sosialt system med interne stridigheter som synes å være ute av stand til å bli enige om en mening med døden.

Det å sørge i nærværet av den døde, slik tittelen tilsier, er et forsøk på å snu det problematiske ved hindrene som døden etterfølges av, til å snarere bli et fundamentalt materiale for en levelig sameksistens i fellesskap med avdøde, og som motstår ulike dystre metoder for å viske ut kompleksiteten av historien med en intensjon om å rekonstruere. Sadeks installasjon framhever et rom for ettertenksomhet som potensielt er på siden av motsetningsforholdet innenfor/utenfor, og som også tilbyr seg å fjerne den romlige terskelen som normalt er så tett forbundet med lineær tid. Installasjonen følges av en tospråklig publikasjon på norsk og engelsk som inneholder Sadeks egen tekst fra 2012 med tittelen In the Presence of the Corpse, og dessuten en ny tekst om kunstnerens praksis, skrevet spesielt til utstillingen av den Beirut-baserte kunstkritikeren Kaelen Wilson-Goldie.

 I anledning åpningen fredag 14. november, blir det en åpen samtale mellom Walid Sadek og Bassam el Baroni kl. 18:00.

Walid Sadek (Libanon, 1966) er kunstner og skribent, bosatt i i Beirut. I sine tidlige arbeider som Home Play (1996) og The Last Days of Summer (1997) undersøkte han de voldelige etterdønningene av den libanesiske borgerkrigen (1975–1990). Senere begynte han å artikulere – stort sett gjennom teoretiske tekster – forsøk på å forstå kompleksiteten i gjenværende sivile spenninger også i tider der økonomiske og sosiale forhold tilsynelatende er stabile. Sadeks siste prosjekter inkluderer Mourning in the Presence of the Corpse, Veneziabiennalen (Italia, 2007), Knowledge of the Expelled, 7th Gwangju Biennial (Sør-Korea, 2008), Place at Last, Beirut Art Center (Libanon, 2010), Kozo Okamoto resides in Greater Beirut, the 4th Auckland Triennial (New Zealand, 2010), The Labour of Missing, Sharjah-biennalen (De Forente Arabiske Emirater, 2011), The Wreck of Hope, KunstWerke (Berlin, Tyskland, 2011), The Wreck of Hope and the Other Side of Impatience, Paristriennalen (Frankrike, 2012), Would That a Survivor, Tanit Gallery (Beirut, 2013). Sadek underviser også ved avdeling for Fine Arts and Art History, American University of Beirut.

Bassam El Baroni er kurator og skribent, bosatt i Alexandria, Egypt. Han arbeider for tiden med en PhD i Curatorial/Knowledge ved Goldsmiths i London, og underviser i teori ved Dutch Art Institute i Arnhem, Nederland. Han har tidligere kuratert og co-kuratert prosjekter og biennaler i Murcia (Manifesta 8, 2010), Madrid, Oslo, Lofoten (LIAF 2013), Limerick (EVA international – Ireland’s Biennial, 2014), Paris og Alexandria.

Hordaland Kunstsenter
Klosteret 17
kunstsenteret.no
hks@kusntsenteret.no