Select Page

20/01/2017 – 26/02/2017

Åpningstider:

Tir–søn kl. 11:00–17:00

Tor kl. 11:00–20:00

Vernissage:

20/01 kl. 20:00 – 22:00

Sammen med Wardill sin utstilling i Kunsthallens hovedsaler viser vi i NO.5 en serie med tegninger av den amerikanske kunstneren Romaine Brooks (1874–1970). Til tross for hennes bemerkelsesverdige liv og virke, har Brooks forblitt en av sin generasjons mest underkjente kunstnere.

Utstillingen fokuserer på Brooks’ arbeider på papir, og sammenstiller en særegen gruppe tegninger laget i tidsrommet 1905 – 1934. Arbeidene fremstiller forskjellige temaer og tablåer, som med sine flytende, nesten surrealistiske kvaliteter, stiliserer subjektene til å bli arketypiske og nærmest designpregede motiver. Det er noe eventyraktig over både innhold og form, men tegningene har også marerittlignende elementer i form av kjemper som røver unge jomfruer, homunkler som inntar de sovendes senger, og foruroligende grupperinger av slanger, gjenferd, monstre og engler.

Den bølgende, ekspressive linjen til Brooks skaper en dynamisk, men samtidig urolig,
kvalitet ved arbeidene, ettersom kanter og overganger smelter over i hverandre. Dette gir en helt spesiell plastisitet til formene som kan minne om Sergei Eisensteins beskrivelser av Walt Disneys filmer; objekter og karakterer siger, buler og strekker seg i henhold til løse og unaturlige regler for bevegelse og foranderlighet, ikke ulikt ildens formløse kvaliteter. Brooks’ tegninger innehar da også en tilsvarende merkelig og nesten drømmeaktig ustabilitet, der de flimrer over papirene som bleke flammer, samtidig som de minner oss om symbolismens mytiske språk, de psykologisk ladede «automatiske tegningene» til hennes surrealistiske kolleger, eller de «åndelige tegningene» til samtidige okkultister som Austin Osman Spare og Ithell Colquhoun.

Brooks arbeider er valgt spesielt av Emily Wardill og tilpasset hennes utstilling

To accompany Emily Wardill’s show, Bergen Kunsthall presents an exhibition of drawings by the little-known American artist Romaine Brooks (1874–1970). Despite her extraordinary life and work, Brooks remains one of the most under-recognized artists of her generation. This exhibition focuses on her works on paper, bringing together a remarkable group of drawings made between 1905 and 1934. Depicting various themes and tableaux they have a fluid, almost surreal quality, stylising their subjects into archetypical images and design-like motifs. There is a fairytale character to both subject and style, but they are nightmarish too, including depictions of giants carrying off young maidens, incubus squatting on beds, and unsettling congregations of serpents, phantoms, beasts and angels.

Brooks’ fluent, expressive line creates an uncanny plasticity of form that recalls Eisenstein’s writing on Disney’s films. Eisenstein describes the way objects and characters sag, bulge, and stretch according to loose and unnatural laws of movement and mutability, likening them to the formless qualities of fire. Brooks’ drawings enact a similarly weird and dream-like instability—flickering on the paper like pale flames—while at the same time calling to mind the mythic languages of symbolism, the psychologically charged “automatic drawings” of her surrealist peers, or the “spirit drawings” of occultists like Austin Osman Spare and Ithell Colquhoun.

Bergen Kunsthall – NO.5

Rasmus Meyers allé 5

www.kunsthall.no