Select Page

25/05/2017 – 13/08/2017

Åpningstider:

Tir–søn kl. 11:00–17:00

Tor kl. 11:00–20:00

Vernissage:

25/05 kl. 13:00 – 15:00

Jan Groths unike posisjon i norsk billedkunst er et resultat av et uvanlig konsistent kunstnerisk prosjekt. Over flere tiår har hans berømte «strek» vært artikulert igjen og igjen – i tegninger, gobeliner og skulpturer – uten å noen gang miste relevans i sin egen samtid.

Festspillutstillingen vil i første rekke fokusere på tegning og skulptur; to medier som på ulikt vis uttrykker Groths særegne kombinasjon av det spontane og det langsomme. Mens tegningene fremstår som intuitivt improviserte – komponert i det øyeblikket den sorte fettstiften møter papiret – er skulpturene resultat av en langsommere prosess; fra lagvis modellering til støp. Forholdet mellom strekens levende, umiddelbare uttrykk og den langsomme tilblivelsesprosessen, var også gjeldende for de monumentale gobelinene som Groth laget sammen med partneren Benedikte Groth i perioden 1961 – 2006. Utstillingen vil også inneholde tegning utført direkte på vegg. Her er det tegningen selv som blir gjenstand for en lignende oversettelse; fra det intime til det monumentale, og fra det umiddelbare til det møysommelige.

I dette spennet, mellom den enkelte tegningens intimitet og utstillingens arkitektur, vil Groth komponere en helhet som kan leses som en mangefasettert «romlig tegning». Den vibrerende sorte linjen spilles ikke bare ut mot arkets flate, men også mot veggens flate og rommets tredimensjonalitet. Det negative rommet i Groths tegninger artikuleres her i en arkitektonisk målestokk, med frittstående skulpturer der streken er helt løsrevet fra flaten eller veggen, og der man fysisk kan bevege seg rundt streken og se den fra alle sider.

Jan Groth’s unique position in Norwegian visual art is the result of an unusually consistent artistic project. Over several decades his famous ‘line’ has been articulated again and again — in drawings, tapestries and sculptures, without ever losing relevance in his own time.

Groth has been selected for the 2017 Bergen International Festival Exhibition, and his exhibition includes a number of new works made especially for the show. The exhibition will primarily focus on drawings and sculpture; two media which in different ways express Groth’s distinctive combination of the immediate and the gradual. While the drawings appear intuitively improvised — composed at the moment the black crayon meets the paper — the sculptures are the result of a slower process; from layered modelling to casts. The relationship between the vital, direct expression of the line and the slow process of becoming was also a feature of the monumental tapestries that Groth made with his partner Benedikte Groth in the period 1961 – 2006. The exhibition also includes drawings produced directly
onto the wall. In this case it is the drawing itself that becomes the object of a similar translation; from the intimate to the monumental and from the immediate to the meticulously executed.

Bergen Kunsthall

Rasmus Meyers allé 5

www.kunsthall.no