Select Page

08/02/2019 – 07/04/2019

Åpningstider:

tir– fre kl. 11–17

lør–søn kl. 12–16

Vernissage:

Ved første øyekast virker Eve Arizas abstraherte rominstallasjon å fokusere på overflate, former og farger. Umiddelbart er det noe vanskelig å fokusere på en og en individuell keramisk skål. Begrepet ”objektet” utfordres gjennom det store volumet av objekt som presenteres, og abstraksjon utfordrer våre forventninger, og i stedet insisterer på formulering av nye og åpne definisjoner. Med litt tid blir det tydelig at de nærmere 10 000 gjenstandene som omfatter installasjonen, fungerer også som materiell for å kunne diskutere tradisjon og kultur, folkegrupper og migrasjon, overflod og masseforbruk.
Murmuri refererer til noe universelt kjent: en enkel keramisk skål. Integriteten til det fysiske, individuelle, singulære objektet – den keramiske skålen – kan ses som et symbol på menneskets forbindelse til jorden gjennom materialitet, og vår sammenheng med hverandre gjennom vår forfedres arv og tradisjonen til leire opp gjennom tidene. Skålen var en av de første originale menneskeskapte formene som ble laget for et bestemt formål.
Eve Ariza representerte Andorra under Veneziabiennalen i 2017. Verket Murmuri er innlånt av den andorranske stat.

The project presents the viewer with an all-embracing physical experience and an abundance of concepts on which to reflect. On the one hand, the installation is immensely sensual, a space for contemplation, on the other hand the work is cerebral, commenting on the state of our world. ​At first glance, Ariza´s abstract installation seems concerned with forms and format, textures and colours. Yet as one immerses oneself, it’s apparent that the objects that comprise the installation operate as tools to discuss tradition, identity, migration, abundance and mass consumption. ​The work references something universally familiar: a simple ceramic bowl. Yet each bowl has had its base slit, rendering its original function useless. The overwhelming number of bowls, presented vertically, further reduces functionality and alters one’s normal perception of the simple object. Indeed, gazing at the work, it is difficult to focus on an individual ceramic bowl, and the notion of “the object” is challenged through the sheer volume of the objects presented.​ The abstraction of the objects is not a distraction from, but rather highlights, societal issues. In the same way the installation’s title – Murmuri – challenges language’s constrictive associations, the piece’s abstraction challenges our expectations, and instead insists on the formulation of new and open definitions.
Eve Ariza represented the Principality of Andorra at the 57th edition of the Venice Bienial in 2017.
The art installation ‘Murmuri’ is on loan from the Ministry of Culture of Andorran Government.

KUNSTHALL 3.14

Vaagsallmenningen 12

www.kunsthall314.art