Select Page

20/01/2017 – 26/03/2017

Åpningstider:

Tir–søn kl. 11:00–17:00

Vernissage:

20/01 kl. 20:00 – 22:00

“Matt Black and Rat” er Emily Wardill’s første store utstilling ved en institusjon i Norge og hennes største solo-presentasjon de siste årene. Utstillingen består av to nye filmarbeider, samt en ny serie med skulpturelle relieffer og innrammede rayogrammer.

No Trace of Accelerator (2017) er laget spesielt for Bergen Kunsthall, i samarbeid med Museu Calouste Gulbenkian, Lisbon. Filmen tar utgangspunkt i en rekke tilsynelatende spontane branner i en avsidesliggende fransk by på midten av 1990-tallet. Brannene innledet en fase hvor frykt, panikk og overtro spredte seg i det lille samfunnet. Landsbybefolkningens handlingsmønster ble senere gjenstand for en antropologisk studie som handlet om sosial forsterkning av frykt og risiko innad i et samfunn, skrevet av forskerne Marc Poumadere og Claire Mays.

I utstillingen vises en annen ny film, I gave my love a cherry that had no stone, fra 2016. Filmet inne i Museu Calouste Gulbenkian i Lisboa, antar verket en nesten skulpturell kvalitet – både filmatisk og som installasjon i utstillingen. Vist sammen med en ny serie med skulpturelle relieffer av hvite herreskjorter og en serie med store innrammede rayogrammer, er utstillingen komponert som en helhetlig opplevelse, og forholder seg til arkitekturen i Bergen Kunsthall på en slik måte at det skapes en desorienterende, og samtidig sterkt ladet og omsluttende, romlig helhet.

“Matt Black and Rat” is Emily Wardill’s first solo exhibition in a public institution in Norway and her largest solo exhibition for some years. It includes two new film works, as well as a new series of sculptural reliefs and framed rayograms.

For this exhibition, Bergen Kunsthall has commissioned a new film, No Trace of Accelerator (2017), which takes as its starting point the mysterious incident of a series of apparently spontaneous fires that broke out in an isolated French town in the mid-1990s. The cause of the fires remained unexplained for some months, a period when all kinds of fear, panic and superstition gripped the small community. The fires were eventually explained, but the reaction of the towns-people became the subject of a case study into the social amplification of risk, written by anthropologists Marc Poumadere and Claire Mays.

Also included in the exhibition is another new film, I gave my love a cherry that had no stone (2016). Shot within the interior of the Museu Calouste Gulbenkian, Lisbon, the work assumes an almost sculptural quality—through both its filmic construction and its physical installation. Space, matter and human presence or agency is uncannily confused as the camera glides through the modernist interior, haunting and “performing” it in a kind of ghostly duet with the ethereal protagonist. Shown alongside a new group of sculptural reliefs—which draw on the motif of a freshly unpacked man’s shirt—and a series of large-scale framed rayograms, the exhibition has been conceived as an holistic experience, responding to,

Bergen Kunsthall

Rasmus Meyers allé 5

www.kunsthall.no