11/05/2018 – 03/06/2018

Åpningstider:

Tir– €Fre kl. 11–16

Lør–€Søn kl. 12–17

 

Vernissage:

11/05 kl. 19:00 – 21:00

Den tyrkiske kunstneren Cevdet Erek har i utstillingen til Lydgalleriet rytme som sin tematiske og konseptuelle ramme. Utgangspunktet er en utforskning av hvordan hverdagslige og historiske temporale mønstre betraktes som rytme, og igjen blir oversatt til musikalske mønstre og omvendt. I denne utstillingen fungerer bergensk blackmetal som en inngang for Erek (han spilte tidligere trommer i bandet Necropsy), sett i lys av den tverrkulturelle betydningen av perkusjon og trommen som en musikalsk og ritualistisk gestus og sin tilstedeværelse i bortimot alle kulturer.

Erek har i sitt kunstneriske arbeid undersøkt lyd i eksisterende bygningsstrukturer, gjennom å ta utgangspunkt i et steds arkitektoniske, spesifikke karakter og for så å utvikle et unikt verk til denne lokasjonen. I store prosjekter som Room of Rhythms, som ble realisert på dOKUMENTA 13 og Istanbulbiennalen (2015), samt ÇIN, Tyrkias bidrag til Veneziabiennalen 2017, arbeider Erek med rom som resonnerer rytmiske pulsslag og som er romlig distribuerende.

The Turkish artist Cevdet Erek has for his exhibition at Lydgalleriet rhythm as its thematic and conceptual framework. The starting point is an exploration of how everyday and historical temporal patterns are regarded as rhythm, and again translated into musical patterns and vice versa. In this exhibition, local black metal serves as an entrance to Erek (he earlier played the drums in the band Necropsy), seen in relation to the cross-cultural significance of percussion and the drum as a musical and ritualistic gesture and its presence in almost all cultures.

In his artistic work, Erek has investigated sound in existing building structures, starting from a site’s architectural specificity, and then developing a unique work for this location. In major projects such as Room of Rhythms, which was realised at DOCUMENTA 13 and the Istanbul Biennale (2015), as well as ÇIN, Turkey’s contribution to the 2017 Vienna Biennial, Erek works with rooms that rhythmically resemble pulse, and that are spatially distributive.

Lydgalleriet

Østre Skostredet 3

lydgalleriet.no